Migrace , Data a společnost

čtyři země, osm stylů zpravodajství

zevrubná studie Datalyrics o rozdílech v maďarské a polské propagandě, robustním televizním zpravodajství o migraci i organizačních praxích, které různé styly podmiňují

20. prosinec 2019
David Ruzicka
<p>NENÍ to nová rada. George Orwell ji podal v roce 1948.</p><p>“Nikdy nepoužívej rod trpný, můžeš-li použít činný.”</p><p>O osmdesát let později byla německá veřejnoprávní televize ARD přesto jedinou z osmi stanic podrobených studii zpravodajství o migraci, která se Orwellovou radou řídila důsledně.</p><p><a href="www.datalyrics.org/styles" target="_blank">Studii</a> vypracoval spolek <em>Datalyrics</em> ve spolupráci s <a href="https://cmds.ceu.edu/" target="_blank">Centrem pro média, data a společnost</a> Středoevropské univerzity. Do analýzy jsme zařadili televize z Česka, Maďarska, Německa a Polska. Sledovali jsme vždy jednu veřejnoprávní a jednu vlivnou soukromou televizi ve dvou čtrnáctidenních obdobích. Jedním obdobím byl začátek září 2015, druhým začátek července 2018.</p><p>Nechtěli jsme prostě ukázat jestli zpravodajství bylo „negativní“ nebo „pozitivní“. Naším cílem bylo odhalit, jak novináři volbou jazyka, rámování a doprovodného obrazu často nevědomky vytvářejí různě robustní zpodobnění skutečnosti.</p><p>To, že novináři s Orwellovou radou naložili ledabyle často vyústilo ve zpodobnění uprchlíků jako pasivních lidí, kteří potřebují pomoc („uprchlíci dostávají jídlo“) nebo jinou obsluhu („migranti byli přemluveni“ nebo „byli odvezeni“ někam). Málokdy ale rozhodují o svém vlastním osudu. Svoji budoucnost formují akorát tehdy, jak tvrdili dvě maďarské televize ve studii, když se „hecují“, „útočí“ a „projdou skrz všechno“.</p><p>Tehdejší šéfredaktor zpravodajství na německé ARD Kai Gniffke říká, že jeho tým činný rod používal cílevědomě: „Je to živější jazyk a vyžaduje větší novinářskou preciznost.“</p><p>Nakonec, aby ho mohli použít, novináři si musí být jisti nejen co se stalo, ale také kdo to udělal a je tedy za vývoj událostí odpovědný.</p><p>Nejen novináři z méně vážených televizí, ale i reportéři z České televize si na dikci pozor nedali. Výsledkem bylo, že oproti uprchlíkům implicitně stranili státní moci v konfliktu. To je patrné ze srovnání reportáží německé ARD a české ČT z Maďarska na začátku nepokojného září 2015:</p><blockquote>ARD: „V Maďarsku se vyostřuje konflikt mezi uprchlíky a úřady. … Uprchlíci unikli z přísně střežených táborů a prolomili policejní zátarasy v Röszke, na hranici se Srbskem, a v Bicske, kde stovky z nich nejprve odmítli být zadrženi v táboře.“</blockquote><blockquote>ČT: „Maďarsku se nedaří vyřešit situaci s uprchlíky. Stovky lidí stále okupují vlakové nádraží v Budapešti“; „Policie dokázala všechny“ tři stovky uprchlíků, co „utekli z azylového tábora“ v Röszke „opět zadržet“.</blockquote><h3>vliv uchvácení médií státem na obsah zpravodajství</h3><p>Novináři z ostatních kanálů měli pro ohled na takové jazykové jemnosti času ještě méně.</p><p>„Žádáme od vás loajalitu.” Tak nový zástupce šéfredaktora soukromé maďarské televize TV2 začal schůzi v lednu 2017, říká bývalý reportér, který hovořil pod podmínkou anonymity. „Každý v místnosti věděl, co to znamená.“</p><p>Jako jedna ze dvou nejsledovanějších televizí v Maďarsku byla TV2 od roku 2016 součástí nejužšího kruhu provládních maďarských médií. Její editoři si podle <a href="https://mertek.eu/wp-content/uploads/2017/06/Mertek_Booklets_12.pdf" target="_blank">několika</a> <a href="https://tldr.444.hu/2017/05/18/fideszmedia" target="_blank">zdrojů</a> od té doby chodili pro instrukce na pravidelné schůze s provládními politickými marketéry, vedené Antalem Rogánem, šéfem kanceláře Viktora Orbána. Setkání tak byla vnitroeurounijní obdobou instruktáží v Rusku, kde je <a href="https://www.occrp.org/en/investigations/the-man-behind-the-kremlins-control-of-the-russian-media" target="_blank">vede</a> Alexey Gromov, úředník z kanceláře Vladimíra Putina.</p><p>Blízký vztah s vládou se promítl do zpravodajského obsahu TV2. Podobně jako polské, státem provozované televizi TVP, stačilo i TV2 pár reportáží z léta 2018, aby splnila většinu <a href="www.datalyrics.org/styles" target="_blank">kritérií</a>, které umožňují o jejím zpravodajství hovořit jako o „propagandě“. A to na rozdíl třeba od české Primy, která do svého zpravodajství jednoduše vlila názor paušálně odmítající migraci.</p><p>Tím se madarská TV2 a polská TVP připojili k maďarské státem provozované televizi MTV, která „propagandu“ vysílala již v prvním studovaném období v roce 2015.</p><p>Mezi signály přechodu TV2 k propagandě patřila změna používání klíčových slov. Právně správná označení „uchazeč o azyl“ nebo „uprchlík“ z TV2, tak jako ze spousty dalších maďarských médií, zmizela během roku 2016.</p><p>„Když jsem měl udělat reportáž o migraci, zeptal jsem se, zda mohu použít slovo uprchlík. Řekli, že ne. Bylo to takhle jednoznačné“, říká bývalý redaktor.</p><p>Na polské státem provozované televizi přerod k propagandě začal hromadným propouštěním celkem více než 150 novinářů několik měsíců poté, co současná vládní strana nastoupila k moci. Oddanost TVP vládě ale v roce 2016 zůstala rozvrstvená.</p><p>„Když chtěli nadřízení poslat důležité politické sdělení, tehdy prostě požádali servilní reportéry. Vyhnuli se těm, kteří by mohli říct ne. Dnes je to tak, že jste buďto s námi, nebo v TVP vůbec nepracujete,“ říká novinářka, která v TVP pracovala před i po čistkách.</p><p>Mezi maďarskou a polskou propagandou jsou podobnosti. Obě dychtivě zpodobňovaly násilné útoky všemožného původu jako náboženský terorismus a uchazeče o azyl představovaly jako „muslimské přistěhovalce“ s hanlivým podkresem. Během studovaného čtrnáctidenního období z července 2018 pak oba kanály několikrát použily identické domácké video, které pro své facebookové fanoušky natočil Viktor Orbán. Nevedly přitom zdroj, neodlišily mezi zpravodajstvím a komentářem a neuvedly jiné vyjádření, natož opoziční.</p><div class="quote-right">„Když chtěli nadřízení poslat politické sdělení, prostě požádali servilní reportéry. Dnes je to tak, že jste buďto s námi, nebo v TVP vůbec nepracujete.“</div><p>Ale když se nové editoriální praxe ustálily, mezi typem propagandy vysílaným v Polsku a Maďarsku zůstal zásadní rozdíl. Polská TVP se sice snažila ve zpravodajství hanit migraci, téma migrace pro ni ale přitom bylo jen příhodným nástrojem, jak velebit současnou vládu. Řada reportáží z období července 2018 vyústila v nerozvedené narážky na problémy „způsobené také předešlou vládou“; obtíže, „před kterými varoval … prezident strany Právo a spravedlnost“ nebo potřeštěná tvrzení (“státy V4 mají prostě pravdu” ve svém sporu s “diktaturou EU”).</p><p>Naproti tomu maďarská propaganda byla založena na robustní manipulaci samotných témat spjatých s uprchlíky a migranty, ze kterých provládní novináři udělali nevídané ohrožení pro maďarský stát a samotné Maďary (akademici tento styl rádi označují za vytváření „morální paniky“).</p><p>Takového obrazu docílili soustavným spojováním migrace s kriminalitou a terorismem. Za tím účelem využívali přiběhy z pochybných článků z různých provládních webů, jenž často <a href="https://tldr.444.hu/2017/05/18/fideszmedia" target="_blank">pochází</a> z centrálního zdroje. Informace z těchto článků maďarští redaktoři neověřovali, přestože některé z nich – třeba varování o údajných konkrétních teroristech skrývajících se mezi migranty – byly, jak bylo později doloženo, vymyšlené.</p><p>Se stejnou lehkostí maďarští propagandisté využívali příběhů dříve šířených médii vlastněnými ruskou vládou nebo hyperpolitických webů jako je Breitbart. Aby například TV2 varovala před „napadnutím” Evropy „migranty”, použila neověřené nekvalitní video z hyperpolitického webu Unzensuriert.at, podobného českým Parlamentním listům. Na tento web televize odkázala anonymně jako na „rakouskou webovku”.</p><p><img src="/img/articles/images/t5ZNYEWxV43oycgigjVKzgSlyOQpqMnsoPMkXUEc.png" width="360" style="font-size: 1rem; display: inline; float: right; margin: 0px 0px 1em 1em;"></p><p>Provládní rámování údajných událostí pak bylo podpořeno pravidelným uváděním ‚expertů‘ z provládních think-tanků jako je Századvég. Kulturní stereotypy MTV zesílila kontrastováním nahrávky kvintesenciálně německé dechovky v Lederhosen z vesničky Piding se záznamem chaotických scén s migranty, „40 – 60“ z nichž německou vesnicí mělo procházet v roce 2015 „každý den“ (viz screeny).</p><p><img src="/img/articles/images/DXRPKaZfKX4KJl5clLCWoTv0JEi4O2wb8W0pOGN5.png" width="360" style="display: inline; float: right; margin: 0px 0px 1em 1em;"></p><p>TV2 manipulovala obrazovým materiálem a šárvátku mezi migranty zpodobnila jako pěstní bitku. MTV opakovaně otevřeně lhala. V září 2015 například MTV ocitovala Elmara Forstera, neznámého provládního bloggera a středoškolského učitele němčiny, aby vytvořila dojem, že „rakouští historici protestují“ proti argumentu rakouského kancléře, který přístup maďarské vlády k migrační politické krizi implicitně přirovnal k logistice holokaustu.</p><p>Jednu z nejpozoruhodnějších zpráv vytvořila MTV při příležitosti velkého summitu EU o migraci loni v létě. Její redaktoři udělali kompilaci cizojazyčných výroků politiků. Výroky nepřeložili a ustřihli v půlce věty. Z úst Orbánova vášnivého kritika Verhofstadta tak například znělo jen: „It’s like Stalin or Brezhnev”. Tyto samy o sobě nesmyslné výseky symbolizující útoky na Maďarsko ze strany jeho ‚nepřátel‘ MTV proložila záznamy finančníka a filantropa George Sorose. Zpráva kulminovala, když redaktor řekl, že se Maďarsko stalo v doméně migrace „terčem Bruselu číslo jedna“. Tuto větu redaktoři doprovodili videem, ve kterém muži tmavé pleti ‚na Maďarsko‘ vrhají kameny během konfrontace s policií na maďarsko-srbské hranici.</p><div class="quote-right">Polskou <a href="www.datalyrics.org/styles" target="_blank">propagandu</a> můžeme označit za <em>loajalistickou</em>: TVP obyčejně fandí vládě. Maďarská propaganda je <em>předmětná</em>: využívá konkrétní témata jako nástroje, aby postrčila stranu.</div><p>Spojením migrace s Evropskou unií a designovaným spiklencem Sorosem završily maďarské provládní televize MTV a TV2 zpodobnění trojice velkých hrozeb, před kterými vláda varovala v pomlouvačných reklamních kampaních, které maďarské daňové poplatníky vyšly mezi lety 2015 a 2018 podle čísel, které získala od vlády Katalin Erdelyi z investigativní skupiny <a href="https://atlatszo.hu/" target="_blank">Atlatszo</a> a dalších, na v přepočtu více než 4.8 miliard korun. Tyto kampaně fungovaly zároveň jako dotace odměňující loajalitu médií a TV2 byla jejich <a href="https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/21599165.2019.1662398" target="_blank">největším</a> příjemcem.</p><p>Mezi nejznepokojivější charakteristiky maďarské propagandy patří téměř schvalování násilí na uprchlících. Ve zpravodajské relaci ze září 2015 třeba MTV mluvila o fotbalových chuligánech v Budapešti jako o „ultras“. V reportáži ze stejné relace popisující, jak chuligáni hodili mezi muže, ženy a děti kempující před hlavní nádražím dělobuch, ale o chuligánech začala najednou mluvit jako o „fotbalových fanoušcích“. Moderátor přitom používal povýšený jazyk a nakonec oznámil, že „migranti“ byli po útoku „ukonejšeni“.</p><h3>mezi přejímáním politických vyprávění a vlastním popisem příčinností a možných řešení</h3><p>Dva bývalí redaktoři české soukromé televize Prima, kteří také hovořili pod podmínkou anonymity, naopak nikdy nenabyli dojmu, že by Prima kdy byla poplatná vládě. Podle jednoho z nich se “vyhrocená politizace” týkala výlučně tématu <a href="https://hlidacipes.org/vedeni-tv-prima-naridilo/" target="_blank">migrace</a>.</p><p>V námi studovaných obdobých se chuť Primy tvořit argumenty ve zprávách promítla i do nevraživosti vůči EU, Angele Merkelové, Georgovi Sorosovi, islámském náboženství a neziskovkám.</p><p>Uvnitř redakce vznikaly konflikty. Vedoucí přidělovali reportážní témata, ve kterých chtěli vytvořit argument, těm reportérům, kteří se s vedením ztotožnili.</p><p>„Reportéři, kteří žádali, aby se dbalo na nestrannost, byli ostatními označeni za sluníčkáře“, říká bývalý redaktor.</p><p>Tak se Prima stala jedinou nepropagandistickou televizí ve studii, která se ani nepokusila vysvětlit nejistotu a další důvody, které v září 2015 vedly uprchlíky k tomu, aby se vydali na pěší pochod z budapešťského nádraží na západ. To bylo způsobeno i používáním vnitřně nesmyslných vět, v jedné z nichž třeba Prima vysvětlovala motivy jednoho aktéra obhajobou činů jiného: “[U]prchlíci se vydali pěšky do Rakouska, protože Maďaři se drželi pravidel a pustit ze země je nemohli.”</p><p>Druhou podobností Primy s propagandistickými kanály vedle nesrozumitelnosti byla její chuť hledat viníky. Tak byla pro Primu ve třech po sobě jdoucích dnech na přelomu června a července 2018 hlavní zprávou o migraci sdělení, že Česko, Maďarsko a Polsko popřely účast na dohodě o repatriaci migrantů, zprostředkované Angelou Merkelovou.</p><p>Prima přitom přejala podání Andreje Babiše, který Merkelovou – jenž si dle Primy „chtěla zachránit kůži“ – fakticky obvinil ze „lži“ a šíření „fake news“.</p><p>Pro srovnání, reportér České televize celou dohodu údajných 16 zemí shodil ze stolu jako nevýznamné cvičení jednou názornou větou. Naznačil, že je buřt kolik přesně států dohodu schválilo: od samého začátku mezi nimi totiž nebyla Itálie, tehdy největší registrátor uchazečů o azyl v EU.</p><p>Třetí podobnost spočívala ve vizuálech. Stejně jako propagandistické televize Prima nejen použila videa ‚migrantů ze zásobníku‘ (‚migranti na člunu‘, ‚migranti ve frontě‘), ale také často natáčela uprchlíky a migranty z dálky a zezadu.</p><p>Německá ARD naproti tomu často zosobnila přítomné aktéry, a to ať už to byli uprchlíci nebo policisté, častými záběry zblízka.</p><div class="quote-right">Konfrontace politiků z dílny TVN byly komentativní. Německá ARD nabídla cennější konfrontaci robustní analýzou, vycházející z cílevědomé snahy popsat nejen zájmy a nápady zúčastněných hráčů, ale také adresovat nevyřčené důsledky <em>statusu quo</em>.</div><p>Pro Gniffkeho je snaha zobrazit lidi “jako lidi a ne anonymizovanou masu“ samozřejmou součástí záměru zpodobnit realitu autenticky.</p><p>Polská soukromá televize TVN, působící na polarizované polské mediální scéně, naopak cíleně konfrontovala domácí politiky, kteří se mohli z migrace snažit vytěžit politické body. Místo konfrontace robustní analýzou, kterou nabídla německá ARD, ale byly konfrontace TVN komentativní („politici vytváří protimigrační hysterii“, „v tomto sobectví vládci nejsou samy“).</p><p>Televize přitom ale byla transparentní: redaktoři byli jasně označeni jako autoři názorů a po výpadech proti politikům různých stran nabídli bohatou paletu jejich smysluplných výroků, které s komentáři redaktorů kontrastovaly.</p><p>Reportérka TVP připouští, že hlavním rozdílem mezi TVP a TVN je, že divák TVN slyší druhou stranu:</p><p>„Pokud něco udělá špatně opozice, TVN se může pokusit to bránit nebo obhájit. Ale řeknou to. Pokud něco udělá špatně vláda, od TVP se to nedozvíte.“</p><h3>outsourcování migračních politik</h3><p>Žádná televize v zemích V4 nakonec nenabídla alternativu převládajícímu trendu outsourcování migračních politických opatření do třetích zemí. Nejčastějším rámcem bylo přetahování o moc. Spory mezi V4 a EU byly zpravidla popisovány jazykem zájmů, spíše než nápadů.</p><p>Za Českou televizi tento sklon reflektoval šéfredaktor zpravodajství Michal Kubal:</p><p>“Říkáte tedy, že jednotlivý proudy nebo nápady, který stály proti sobě, nebyly dostatečně představený? Že to bylo příliš personalizovaný hráčema, který zastupovali ty proudy?”</p><div class="quote-right">Žádná televize v zemích V4 nenabídla alternativu převládajícímu trendu outsourcování migračních politických opatření do třetích zemí.</div><p>Nejrobustnější zpravodajství ve studii vyprodukovala německá veřejnoprávní ARD. Zdá se, že kvalita vychází organizační praxe, která je soustředěná na svědomitou rekonstrukci příčinností.</p><p>„Popisovat obrazy z jejich videí by jim stačit nemělo.”“Naším cílem vždy bylo nejen popsat denodenní události, ale také analyzovat jaké jsou pohnutky uprchlíků, jaké jsou zájmy mezinárodních hráčů a <em>jaké problémy se tím spouští</em>. Reportéři ARD tohle musí dělat,“ říká Gniffke.</p>
<p>NENÍ to nová rada. George Orwell ji podal v roce 1948.</p><p>“Nikdy nepoužívej rod trpný, můžeš-li použít činný.”</p><p>O osmdesát let později byla německá veřejnoprávní televize ARD přesto jedinou z osmi stanic podrobených studii zpravodajství o migraci, která se Orwellovou radou řídila důsledně.</p><p><a href="www.datalyrics.org/styles" target="_blank">Studii</a> vypracoval spolek <em>Datalyrics</em> ve spolupráci s <a href="https://cmds.ceu.edu/" target="_blank">Centrem pro média, data a společnost</a> Středoevropské univerzity. Do analýzy jsme zařadili televize z Česka, Maďarska, Německa a Polska. Sledovali jsme vždy jednu veřejnoprávní a jednu vlivnou soukromou televizi ve dvou čtrnáctidenních obdobích. Jedním obdobím byl začátek září 2015, druhým začátek července 2018.</p><p>Nechtěli jsme prostě ukázat jestli zpravodajství bylo „negativní“ nebo „pozitivní“. Naším cílem bylo odhalit, jak novináři volbou jazyka, rámování a doprovodného obrazu často nevědomky vytvářejí různě robustní zpodobnění skutečnosti.</p><p>To, že novináři s Orwellovou radou naložili ledabyle často vyústilo ve zpodobnění uprchlíků jako pasivních lidí, kteří potřebují pomoc („uprchlíci dostávají jídlo“) nebo jinou obsluhu („migranti byli přemluveni“ nebo „byli odvezeni“ někam). Málokdy ale rozhodují o svém vlastním osudu. Svoji budoucnost formují akorát tehdy, jak tvrdili dvě maďarské televize ve studii, když se „hecují“, „útočí“ a „projdou skrz všechno“.</p><p>Tehdejší šéfredaktor zpravodajství na německé ARD Kai Gniffke říká, že jeho tým činný rod používal cílevědomě: „Je to živější jazyk a vyžaduje větší novinářskou preciznost.“</p><p>Nakonec, aby ho mohli použít, novináři si musí být jisti nejen co se stalo, ale také kdo to udělal a je tedy za vývoj událostí odpovědný.</p><p>Nejen novináři z méně vážených televizí, ale i reportéři z České televize si na dikci pozor nedali. Výsledkem bylo, že oproti uprchlíkům implicitně stranili státní moci v konfliktu. To je patrné ze srovnání reportáží německé ARD a české ČT z Maďarska na začátku nepokojného září 2015:</p><blockquote>ARD: „V Maďarsku se vyostřuje konflikt mezi uprchlíky a úřady. … Uprchlíci unikli z přísně střežených táborů a prolomili policejní zátarasy v Röszke, na hranici se Srbskem, a v Bicske, kde stovky z nich nejprve odmítli být zadrženi v táboře.“</blockquote><blockquote>ČT: „Maďarsku se nedaří vyřešit situaci s uprchlíky. Stovky lidí stále okupují vlakové nádraží v Budapešti“; „Policie dokázala všechny“ tři stovky uprchlíků, co „utekli z azylového tábora“ v Röszke „opět zadržet“.</blockquote><h3>vliv uchvácení médií státem na obsah zpravodajství</h3><p>Novináři z ostatních kanálů měli pro ohled na takové jazykové jemnosti času ještě méně.</p><p>„Žádáme od vás loajalitu.” Tak nový zástupce šéfredaktora soukromé maďarské televize TV2 začal schůzi v lednu 2017, říká bývalý reportér, který hovořil pod podmínkou anonymity. „Každý v místnosti věděl, co to znamená.“</p><p>Jako jedna ze dvou nejsledovanějších televizí v Maďarsku byla TV2 od roku 2016 součástí nejužšího kruhu provládních maďarských médií. Její editoři si podle <a href="https://mertek.eu/wp-content/uploads/2017/06/Mertek_Booklets_12.pdf" target="_blank">několika</a> <a href="https://tldr.444.hu/2017/05/18/fideszmedia" target="_blank">zdrojů</a> od té doby chodili pro instrukce na pravidelné schůze s provládními politickými marketéry, vedené Antalem Rogánem, šéfem kanceláře Viktora Orbána. Setkání tak byla vnitroeurounijní obdobou instruktáží v Rusku, kde je <a href="https://www.occrp.org/en/investigations/the-man-behind-the-kremlins-control-of-the-russian-media" target="_blank">vede</a> Alexey Gromov, úředník z kanceláře Vladimíra Putina.</p><p>Blízký vztah s vládou se promítl do zpravodajského obsahu TV2. Podobně jako polské, státem provozované televizi TVP, stačilo i TV2 pár reportáží z léta 2018, aby splnila většinu <a href="www.datalyrics.org/styles" target="_blank">kritérií</a>, které umožňují o jejím zpravodajství hovořit jako o „propagandě“. A to na rozdíl třeba od české Primy, která do svého zpravodajství jednoduše vlila názor paušálně odmítající migraci.</p><p>Tím se madarská TV2 a polská TVP připojili k maďarské státem provozované televizi MTV, která „propagandu“ vysílala již v prvním studovaném období v roce 2015.</p><p>Mezi signály přechodu TV2 k propagandě patřila změna používání klíčových slov. Právně správná označení „uchazeč o azyl“ nebo „uprchlík“ z TV2, tak jako ze spousty dalších maďarských médií, zmizela během roku 2016.</p><p>„Když jsem měl udělat reportáž o migraci, zeptal jsem se, zda mohu použít slovo uprchlík. Řekli, že ne. Bylo to takhle jednoznačné“, říká bývalý redaktor.</p><p>Na polské státem provozované televizi přerod k propagandě začal hromadným propouštěním celkem více než 150 novinářů několik měsíců poté, co současná vládní strana nastoupila k moci. Oddanost TVP vládě ale v roce 2016 zůstala rozvrstvená.</p><p>„Když chtěli nadřízení poslat důležité politické sdělení, tehdy prostě požádali servilní reportéry. Vyhnuli se těm, kteří by mohli říct ne. Dnes je to tak, že jste buďto s námi, nebo v TVP vůbec nepracujete,“ říká novinářka, která v TVP pracovala před i po čistkách.</p><p>Mezi maďarskou a polskou propagandou jsou podobnosti. Obě dychtivě zpodobňovaly násilné útoky všemožného původu jako náboženský terorismus a uchazeče o azyl představovaly jako „muslimské přistěhovalce“ s hanlivým podkresem. Během studovaného čtrnáctidenního období z července 2018 pak oba kanály několikrát použily identické domácké video, které pro své facebookové fanoušky natočil Viktor Orbán. Nevedly přitom zdroj, neodlišily mezi zpravodajstvím a komentářem a neuvedly jiné vyjádření, natož opoziční.</p><div class="quote-right">„Když chtěli nadřízení poslat politické sdělení, prostě požádali servilní reportéry. Dnes je to tak, že jste buďto s námi, nebo v TVP vůbec nepracujete.“</div><p>Ale když se nové editoriální praxe ustálily, mezi typem propagandy vysílaným v Polsku a Maďarsku zůstal zásadní rozdíl. Polská TVP se sice snažila ve zpravodajství hanit migraci, téma migrace pro ni ale přitom bylo jen příhodným nástrojem, jak velebit současnou vládu. Řada reportáží z období července 2018 vyústila v nerozvedené narážky na problémy „způsobené také předešlou vládou“; obtíže, „před kterými varoval … prezident strany Právo a spravedlnost“ nebo potřeštěná tvrzení (“státy V4 mají prostě pravdu” ve svém sporu s “diktaturou EU”).</p><p>Naproti tomu maďarská propaganda byla založena na robustní manipulaci samotných témat spjatých s uprchlíky a migranty, ze kterých provládní novináři udělali nevídané ohrožení pro maďarský stát a samotné Maďary (akademici tento styl rádi označují za vytváření „morální paniky“).</p><p>Takového obrazu docílili soustavným spojováním migrace s kriminalitou a terorismem. Za tím účelem využívali přiběhy z pochybných článků z různých provládních webů, jenž často <a href="https://tldr.444.hu/2017/05/18/fideszmedia" target="_blank">pochází</a> z centrálního zdroje. Informace z těchto článků maďarští redaktoři neověřovali, přestože některé z nich – třeba varování o údajných konkrétních teroristech skrývajících se mezi migranty – byly, jak bylo později doloženo, vymyšlené.</p><p>Se stejnou lehkostí maďarští propagandisté využívali příběhů dříve šířených médii vlastněnými ruskou vládou nebo hyperpolitických webů jako je Breitbart. Aby například TV2 varovala před „napadnutím” Evropy „migranty”, použila neověřené nekvalitní video z hyperpolitického webu Unzensuriert.at, podobného českým Parlamentním listům. Na tento web televize odkázala anonymně jako na „rakouskou webovku”.</p><p><img src="/img/articles/images/t5ZNYEWxV43oycgigjVKzgSlyOQpqMnsoPMkXUEc.png" width="360" style="font-size: 1rem; display: inline; float: right; margin: 0px 0px 1em 1em;"></p><p>Provládní rámování údajných událostí pak bylo podpořeno pravidelným uváděním ‚expertů‘ z provládních think-tanků jako je Századvég. Kulturní stereotypy MTV zesílila kontrastováním nahrávky kvintesenciálně německé dechovky v Lederhosen z vesničky Piding se záznamem chaotických scén s migranty, „40 – 60“ z nichž německou vesnicí mělo procházet v roce 2015 „každý den“ (viz screeny).</p><p><img src="/img/articles/images/DXRPKaZfKX4KJl5clLCWoTv0JEi4O2wb8W0pOGN5.png" width="360" style="display: inline; float: right; margin: 0px 0px 1em 1em;"></p><p>TV2 manipulovala obrazovým materiálem a šárvátku mezi migranty zpodobnila jako pěstní bitku. MTV opakovaně otevřeně lhala. V září 2015 například MTV ocitovala Elmara Forstera, neznámého provládního bloggera a středoškolského učitele němčiny, aby vytvořila dojem, že „rakouští historici protestují“ proti argumentu rakouského kancléře, který přístup maďarské vlády k migrační politické krizi implicitně přirovnal k logistice holokaustu.</p><p>Jednu z nejpozoruhodnějších zpráv vytvořila MTV při příležitosti velkého summitu EU o migraci loni v létě. Její redaktoři udělali kompilaci cizojazyčných výroků politiků. Výroky nepřeložili a ustřihli v půlce věty. Z úst Orbánova vášnivého kritika Verhofstadta tak například znělo jen: „It’s like Stalin or Brezhnev”. Tyto samy o sobě nesmyslné výseky symbolizující útoky na Maďarsko ze strany jeho ‚nepřátel‘ MTV proložila záznamy finančníka a filantropa George Sorose. Zpráva kulminovala, když redaktor řekl, že se Maďarsko stalo v doméně migrace „terčem Bruselu číslo jedna“. Tuto větu redaktoři doprovodili videem, ve kterém muži tmavé pleti ‚na Maďarsko‘ vrhají kameny během konfrontace s policií na maďarsko-srbské hranici.</p><div class="quote-right">Polskou <a href="www.datalyrics.org/styles" target="_blank">propagandu</a> můžeme označit za <em>loajalistickou</em>: TVP obyčejně fandí vládě. Maďarská propaganda je <em>předmětná</em>: využívá konkrétní témata jako nástroje, aby postrčila stranu.</div><p>Spojením migrace s Evropskou unií a designovaným spiklencem Sorosem završily maďarské provládní televize MTV a TV2 zpodobnění trojice velkých hrozeb, před kterými vláda varovala v pomlouvačných reklamních kampaních, které maďarské daňové poplatníky vyšly mezi lety 2015 a 2018 podle čísel, které získala od vlády Katalin Erdelyi z investigativní skupiny <a href="https://atlatszo.hu/" target="_blank">Atlatszo</a> a dalších, na v přepočtu více než 4.8 miliard korun. Tyto kampaně fungovaly zároveň jako dotace odměňující loajalitu médií a TV2 byla jejich <a href="https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/21599165.2019.1662398" target="_blank">největším</a> příjemcem.</p><p>Mezi nejznepokojivější charakteristiky maďarské propagandy patří téměř schvalování násilí na uprchlících. Ve zpravodajské relaci ze září 2015 třeba MTV mluvila o fotbalových chuligánech v Budapešti jako o „ultras“. V reportáži ze stejné relace popisující, jak chuligáni hodili mezi muže, ženy a děti kempující před hlavní nádražím dělobuch, ale o chuligánech začala najednou mluvit jako o „fotbalových fanoušcích“. Moderátor přitom používal povýšený jazyk a nakonec oznámil, že „migranti“ byli po útoku „ukonejšeni“.</p><h3>mezi přejímáním politických vyprávění a vlastním popisem příčinností a možných řešení</h3><p>Dva bývalí redaktoři české soukromé televize Prima, kteří také hovořili pod podmínkou anonymity, naopak nikdy nenabyli dojmu, že by Prima kdy byla poplatná vládě. Podle jednoho z nich se “vyhrocená politizace” týkala výlučně tématu <a href="https://hlidacipes.org/vedeni-tv-prima-naridilo/" target="_blank">migrace</a>.</p><p>V námi studovaných obdobých se chuť Primy tvořit argumenty ve zprávách promítla i do nevraživosti vůči EU, Angele Merkelové, Georgovi Sorosovi, islámském náboženství a neziskovkám.</p><p>Uvnitř redakce vznikaly konflikty. Vedoucí přidělovali reportážní témata, ve kterých chtěli vytvořit argument, těm reportérům, kteří se s vedením ztotožnili.</p><p>„Reportéři, kteří žádali, aby se dbalo na nestrannost, byli ostatními označeni za sluníčkáře“, říká bývalý redaktor.</p><p>Tak se Prima stala jedinou nepropagandistickou televizí ve studii, která se ani nepokusila vysvětlit nejistotu a další důvody, které v září 2015 vedly uprchlíky k tomu, aby se vydali na pěší pochod z budapešťského nádraží na západ. To bylo způsobeno i používáním vnitřně nesmyslných vět, v jedné z nichž třeba Prima vysvětlovala motivy jednoho aktéra obhajobou činů jiného: “[U]prchlíci se vydali pěšky do Rakouska, protože Maďaři se drželi pravidel a pustit ze země je nemohli.”</p><p>Druhou podobností Primy s propagandistickými kanály vedle nesrozumitelnosti byla její chuť hledat viníky. Tak byla pro Primu ve třech po sobě jdoucích dnech na přelomu června a července 2018 hlavní zprávou o migraci sdělení, že Česko, Maďarsko a Polsko popřely účast na dohodě o repatriaci migrantů, zprostředkované Angelou Merkelovou.</p><p>Prima přitom přejala podání Andreje Babiše, který Merkelovou – jenž si dle Primy „chtěla zachránit kůži“ – fakticky obvinil ze „lži“ a šíření „fake news“.</p><p>Pro srovnání, reportér České televize celou dohodu údajných 16 zemí shodil ze stolu jako nevýznamné cvičení jednou názornou větou. Naznačil, že je buřt kolik přesně států dohodu schválilo: od samého začátku mezi nimi totiž nebyla Itálie, tehdy největší registrátor uchazečů o azyl v EU.</p><p>Třetí podobnost spočívala ve vizuálech. Stejně jako propagandistické televize Prima nejen použila videa ‚migrantů ze zásobníku‘ (‚migranti na člunu‘, ‚migranti ve frontě‘), ale také často natáčela uprchlíky a migranty z dálky a zezadu.</p><p>Německá ARD naproti tomu často zosobnila přítomné aktéry, a to ať už to byli uprchlíci nebo policisté, častými záběry zblízka.</p><div class="quote-right">Konfrontace politiků z dílny TVN byly komentativní. Německá ARD nabídla cennější konfrontaci robustní analýzou, vycházející z cílevědomé snahy popsat nejen zájmy a nápady zúčastněných hráčů, ale také adresovat nevyřčené důsledky <em>statusu quo</em>.</div><p>Pro Gniffkeho je snaha zobrazit lidi “jako lidi a ne anonymizovanou masu“ samozřejmou součástí záměru zpodobnit realitu autenticky.</p><p>Polská soukromá televize TVN, působící na polarizované polské mediální scéně, naopak cíleně konfrontovala domácí politiky, kteří se mohli z migrace snažit vytěžit politické body. Místo konfrontace robustní analýzou, kterou nabídla německá ARD, ale byly konfrontace TVN komentativní („politici vytváří protimigrační hysterii“, „v tomto sobectví vládci nejsou samy“).</p><p>Televize přitom ale byla transparentní: redaktoři byli jasně označeni jako autoři názorů a po výpadech proti politikům různých stran nabídli bohatou paletu jejich smysluplných výroků, které s komentáři redaktorů kontrastovaly.</p><p>Reportérka TVP připouští, že hlavním rozdílem mezi TVP a TVN je, že divák TVN slyší druhou stranu:</p><p>„Pokud něco udělá špatně opozice, TVN se může pokusit to bránit nebo obhájit. Ale řeknou to. Pokud něco udělá špatně vláda, od TVP se to nedozvíte.“</p><h3>outsourcování migračních politik</h3><p>Žádná televize v zemích V4 nakonec nenabídla alternativu převládajícímu trendu outsourcování migračních politických opatření do třetích zemí. Nejčastějším rámcem bylo přetahování o moc. Spory mezi V4 a EU byly zpravidla popisovány jazykem zájmů, spíše než nápadů.</p><p>Za Českou televizi tento sklon reflektoval šéfredaktor zpravodajství Michal Kubal:</p><p>“Říkáte tedy, že jednotlivý proudy nebo nápady, který stály proti sobě, nebyly dostatečně představený? Že to bylo příliš personalizovaný hráčema, který zastupovali ty proudy?”</p><div class="quote-right">Žádná televize v zemích V4 nenabídla alternativu převládajícímu trendu outsourcování migračních politických opatření do třetích zemí.</div><p>Nejrobustnější zpravodajství ve studii vyprodukovala německá veřejnoprávní ARD. Zdá se, že kvalita vychází organizační praxe, která je soustředěná na svědomitou rekonstrukci příčinností.</p><p>„Popisovat obrazy z jejich videí by jim stačit nemělo.”“Naším cílem vždy bylo nejen popsat denodenní události, ale také analyzovat jaké jsou pohnutky uprchlíků, jaké jsou zájmy mezinárodních hráčů a <em>jaké problémy se tím spouští</em>. Reportéři ARD tohle musí dělat,“ říká Gniffke.</p>
 

další články

Články Datalyrics byly publikovány v